reklama

19. majstrovstvá sveta v riešení hlavolamov - 3. diel

Ako sme dopadli na WPC po prvom súťažnom dni? Pobabrali sme tímové kolá ako vždy? Kto je to Pokémon?  Ak sa chcete dozvedieť viac, čítajte tretie pokračovanie rozprávania o pôsobení slovenskej reprezentácie na World Puzzle Championship v Poľsku.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (7)

Deň Tretí

Tak ako včera, aj tento raz mi deň hneď zrána pokazili raňajky - po tom, čo bolo na výber, som už prestal veriť v nejaký posun k lepšiemu. Nuž som radšej som pokračoval v tradícii jedenia žemlí so šalátom. Po dojedení som ešte na izbe strávil pár minút v snahe zastrúhať si všetky ceruzky, ale musel som to vzdať, aby som sa stihol vrátiť do súťažnej miestnosti a nájsť si nejaké to svoje miestečko. Organizátori poukladali na stoly vlajky krajín a keďže som sa nevedel rozhodnúť, tak mi ostalo posledné zo slovenských miest. Našťastie bolo ďaleko od klimatizácie a blízko ku dverám, takže prvý predpoklad pre úspech bol naplnený. Horšie to už bolo so samotnou súťažou.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prvé kolo patrilo medzi také, ktoré mi ani zďaleka nevyhovujú. Riešili sme šesť vzájomne prepojených úloh, pričom body sa prideľovali za jednotlivé správne vpísané čísla a naopak, za zlé čísla sa odrátavali. Povedal som si, že je ešte len začiatok, a tak môžem skúsiť riskovať. Nuž som si tipol asi päťdesiat čísel a čakal, či budú všetky správne, alebo či ostanem po prvom kole v zápore. Na prekvapenie to bolo bližšie k prvej možnosti, veď som získal 30 bodov a zaradil sa na priebežné 42. miesto, ale len s malými bodovým odstupom za špičkou, teda ak nerátame takých ako Andrej Bogdanov, ktorý ako jediný stihol všetko v časovom limite a ešte si aj pripísal 5 bodový bonus. Po prvom kole tak viedol so 118 bodmi pred Ulrichom Voigtom (103 b.). Zvyšok nášho tímu nič svetoborné nepredviedol, Peťo začal ako 24. (50 b.), Ivka dokázala síce predstihnúť Pištíka, ale bolo to len 56. miesto (24 b.). Zvyšný člen našej reprezentácie, ktorého nebudem menovať, obsadil hanebnú 63. pozíciu s 22 bodmi.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tematickou náplňou druhého kola boli klasické úlohy, ako je napríklad sudoku alebo známa maľovaná krížovka. V príprave som im nevenoval pozornosť, keďže sa dajú nájsť pomerne často aj na slovenských turnajoch a dokonca sa objavujú aj v našich časopisoch. Po prvom kole sa však ktosi sťažoval na ťažký vzduch v miestnosti, preto zapli klimatizáciu, ja som si to všimol až príliš neskoro, chvíľku po začatí kola. Preto som chcel vydržať a riešiť naďalej, ale krútiaca sa hlava a bolesť v lopatkách boli proti. Musel som sa teda obzerať po niekom, kto by to vedel vypnúť. To, že som sedel takmer v strede veľmi škodilo, lebo kým som si nejakého odchytil, tak už bola väčšina časového limitu za mnou. Tým som získal len slabých 88 bodov z tristo možných, ale Slovensko sa vydriapalo na šiestu pozíciu, keďže ostatní uhrali svoj štandard. V skratke, Pištík skončil desiaty (218 b.), Peťo 21. (173 b.), Ivka bola 46. (126 b.) a uzatváral som to ja na mieste číslo 69. Výrazne tu zabral Thomas Snyder, z USA, ktorému sa nejako podarilo získať bonus 12 bodov, za tri minúty skoršieho odovzdania.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na rade boli aj ďalšie kolá, to tretie nám sadlo celkom solídne, lúštili sme „zosobášené páry" úloh, čiže také, kde autori pomiešali dve známe úlohy a vznikla z toho akási úplne nová a podľa mňa aj celkom zábavná. Dokázal som sa tu chytiť aj ja, keď som v tomto kole obsadil solídne 44. miesto. Peťovi sa darilo vynikajúco, keď skončil šiesty, Pištík sa vyskytol asi na 26. pozícii, akurát Ivke sa toľko nedarilo a bola až sedemdesiata prvá. Nuž sme verili, že v nasledujúcom tímovom kole, máme šancu uhrať dobrý výsledok a posunúť sa vyššie. Tam sa riešili práve tie prepojené úlohy, ktoré sme skúšali vo vlaku. Asi práve nedostatku tréningu možno pripísať to, že sme zvládli len sedem z 19-tich „hadov" a v rebríčku sa prepadli ešte nižšie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V piatom kole, kde na nás nachystali rôzne inovatívne príšery, najviac zarezonovalo to, že jedno zo zadaní bolo chybné. Niektorí riešitelia gumovali správne riešenia, lebo im k zadaniu nepasovali. To sa stalo aj Pištovi a mne. Kým ja som svoje chýbajúce body dostal, tak jeho sa len chvíľu vypytovali ako úlohu riešil a prečo s tým nepokračoval. Asi ich nepresvedčil, lebo body mu, žiaľ, nepridali. Ako jednotlivci sme sa síce dokázali vpratať spolu medzi 22 miest, ale nič slávne to nebolo, Peťo až 32., ja o päť miest za ním, Pištík na 53. pozícii, s Ivkou tesne v pätách. Nutné je podotknúť, že Pišta by bol o rovných 28 priečok vyššie, ak by k nemu organizátori boli milosrdnejší.

Posledným utorňajším setom pre jednotlivcov bolo šieste kolo s nepríjemnými klasickými úlohami, kde boli políčka s párnymi políčkami podfarbené šedou farbou. Rovnako ako v minulom kole, tak aj teraz sme dosiahli len priemerné výsledky, čo sa prejavilo aj v celkových výsledkoch po prvom dni. Na prvú pozícii po polovici súťaže sa dostal americký chemik Thomas Snyder, prezývaný „pokémon" (ako odpoveď na záhorácku otázku: „Po kém on je ten Snyder?"). Až za ním sa usadil superšampión Ulrich Voigt. Náš Peťo Hudák bol na priebežnej 16. pozícii, len s malou stratou na finálovú osmičku. Horšie sa viedlo Pištíkovi Gašpárovi na delenej dvadsiatej priečke. No a ja s Ivkou sme okupovali miesta okolo šesťdesiatky, čo v takej konkurencii nebolo zlé, ale kvôli tomu sme do Poľska predsa necestovali.

Prvý súťažný deň zakončilo tímové kolo. Našou úlohou bolo vyriešiť úlohu blízku maľovanej krížovke. To však bez pomoci pasteliek, či ceruziek, len s malými lepiacimi bločkami, ktoré bolo treba podľa príslušných farieb poprilepovať. Nebolo to ťažké, no my sme svetoznámi tým, že manipulačné hlavolamy vieme pokaziť vždy a všade. Tak sa stalo aj teraz, rozdielom triedy nás dokázal predbehnúť aj domáci juniorský tím. Udržali sme aspoň miesto na chvoste prvej desiatky, no naše ciele boli o dosť vyššie.

Po večeri, ktorú nebudem bližšie opisovať, šli niektorí z nás skúsiť hotelový bazén, no ja som zatiaľ medzitým natrafil na Jana Mrozowského, najlepšieho riešiteľa sudoku na svete, ktorý mal počas MS na starosti súťažné úlohy. Posťažoval som sa na výber úloh prvého dňa, na čo mi odvetil, že ďalšie sa mi budú páčiť určite viac a ešte stále je možnosť vyhrabať sa z barín priemernosti. Okrem toho som sa ho stihol popýtať, či pre mňa nemá ešte jedno „fasácke" tričko s logom majstrovstiev, lebo po troch dňoch som ešte nemal žiadne suveníry na cestu domov. Keď teraz rozmýšľam, tak som si to tričko napokon ani nebol vziať.

Poliaci večer pripravili takzvanú „Školu hlavolamov". Američan Snyder na veľkej obrazovke ukazoval, ako rieši ťažké hlavolamy. Stihol popísať len jednu úlohu, ktorá sa mne ani nezdala ťažká, kým ho vymenili za „profesora" Vladimira Portugalova z Bieloruska, s jeho prednáškou o tvorení ťažkých hlavolamov. Tá bola pre mňa, ako autora, zaujímavejšia, preto som bol sklamaný keď mu obdobne nechali len malý priestor na rozprávanie.

Matúš Demiger

Matúš Demiger

Bloger 
  • Počet článkov:  13
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som študent novinárčiny, ktorý nemá na nič čas a preto sa venuje takým veciam ako je lúštenie hlavolamov a písanie blogu. Zoznam autorových rubrík:  Majstrovstvá sveta v sudoku 20Majstrovstvá sveta v hlavolamoLišiak - KP IInternetové sudoku turnajeSudoku turnaje SZHK 2010

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu